Friday 13 November 2015

BAHAYA MEROKOK


Maksud rokok menurut Wikipedia adalah tembakau yang dibalut berbentuk silinder sama ada daripada kertas ataupun daripada berbagai jenis daun. Rokok ini dibakar pada salah satu hujungnya dan dibiarkan membara agar asapnya dapat dihirup melalui mulut pada hujung yang lain.



Bahaya merokok:

1) Penyakit jantung

Rokok akan menyebabkan pengerasan pada pembuluh darah. Keadaan ini merupakan penumpukan zat lemak di arteri, lemak dan sebagainya. Hal ini akan menyebabkan penyakit jantung. Semakin banyak rokok yang dihisap dan semakin 
lama seseorang merokok, semakin besar penyakit jantung itu akan terjadi.



       


2) Penyakit mulut

Penyakit mulut yang disebabkan oleh rokok antaranya ialah kanser mulut, kanser leher, penyakit gigi, serta penyakit pada gigi dan nafas.





3) Gangguan janin
Merokok akan memberi kesan yang buruk kepada janin yang di dalam kandungan bagi seorang wanita yang mengandung. Merokok juga akan menyebabkan kepada keguguran, kematian janin, dan sebagainya.





1 comment:

  1. As stated by Stanford Medical, It is really the one and ONLY reason women in this country get to live 10 years longer and weigh an average of 42 lbs lighter than we do.

    (And actually, it really has NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and really, EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", and not "WHAT"...

    Click on this link to discover if this brief questionnaire can help you release your real weight loss potential

    ReplyDelete